Kim van der Wouden (rechts) focust zich als exploitant van Visserslust volledig op sportvissers als doelgroep.
spraakwater

In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat Kim van der Wouden, exploitant van Visserslust/VVP Verhuur
SPORTVISTOERISME IN DE LIFT


VAN KINDS AF AAN
Sebastian Rogge (53) en Kevin Helmrich (36) uit Bochum zijn half maart net in Vinkeveen gearriveerd voor een verblijf van drie dagen bij Visserslust. “En we hebben nog twee reserveringen staan voor later dit jaar. Bij de trip in juni blijven we langer en komen de vrouwen en kinderen ook mee”, zegt ‘Basti’. “Nu is het drie dagen lang volle bak vissen, dan is het een gezinsvakantie – waarin vanzelfsprekend ook af en toe wordt gevist.” Met zijn ouders kwam hij op 13-jarige leeftijd voor het eerst in Vinkeveen. “Sindsdien kom ik hier elk jaar, dat is een familietraditie. Eerst zaten we op de camping, maar de laatste twintig jaar verblijven we op dit adres. Je hebt hier fantastisch viswater, mooie natuur, fijne mensen en kunt je eigen boot meenemen. Bovendien is het qua vergunning prima geregeld met de VISpas – dat is echt een verademing vergeleken met de regels in Duitsland.”
“Met zo’n achtertuin is de keuze om op de sportvisser te focussen eenvoudig te verklaren”, wijst Kim van der Wouden op het water achter de accommodaties van Visserslust. Daar schittert de vlakke waterspiegel van de Vinkeveense Plassen in de voorjaarszon en kiezen haar Duitse gasten (zie kadertekst) het ruime sop voor een dag kunstaasvissen met grote baars als doel. Dat ze inmiddels aardig wat vissoorten herkent en op naam kan brengen, had Van der Wouden tot pakweg een jaar geleden niet kunnen bedenken. “Ik kom uit de hotelwereld, maar vanwege de economische crisis begin deze eeuw kwam ik via mijn toenmalige bijbaan in het casino terecht. Daar heb ik twintig jaar lang als croupier gewerkt.”
DROOM DIE UITKOMT
Voor Van der Wouden is het bestieren van de exploitatie van het recreatieoord aan de Baambrugse Zuwe in Vinkeveen een droom die uitkomt. Het zaadje daarvoor werd geplant toen haar zakelijk compagnon en beste vriend Serhat Celik af en toe een boot huurde bij Irma Klinkhamer, de vorige eigenaar. “Hij zag de potentie van deze plek en gaf aan dat als zij de zaak ooit wilde verkopen, ze zeker aan hem moest denken. Dat is uiteindelijk gebeurd en na 22 jaar heb ik het stokje overgenomen. Want toen Serhat – die ik al ken sinds we samen op de Middelbare Hotelschool zaten – mij vorig jaar benaderde om de zaak uit te baten, twijfelde ik geen seconde.”
NIEUWE KOERS VAREN
Waar de klandizie voorheen bestond uit een mix van meerdere doelgroepen, gooit Van der Wouden het roer om. “We richten ons nu helemaal op de sportvisser, want op dat vlak kunnen we ons onderscheiden. Vanuit marketingoogpunt is de focus op één doelgroep belangrijk voor een ondernemer – de rest komt er wel achteraan.” De nieuwe koers vertaalt zich ook in een gewijzigde naam: voorheen was dat VVP Verhuur/
Visserslust, nu luidt die Visserslust/VVP Verhuur. “Dat is niet meer dan logisch, want met de hengelsport kunnen we ons als bedrijf onderscheiden. De gasten verblijven hier aan of zelfs op het water – het is ook mogelijk om een woonboot te huren – waar metersnoeken, dikke karpers en grote baarzen zwemmen. Die kunnen ze vanuit de eigen boot of met een huurbootje bevissen.”
TEKST: JORAN BAL > FOTOGRAFIE: SANDER BOER

DIVERSE GRADATIES
Hoe fanatiek er door de klanten van Visserslust wordt gevist, verschilt nogal. “Je hebt gasten die hier alleen eten en slapen, de rest van de dag zitten ze op het water. Daar heb je vrijwel geen omkijken naar. Maar er zijn ook sportvissers die wat minder fanatiek zijn. Die vinden op een vistripje vooral de get together met de mannen belangrijk.” Dan zijn er nog de sportvissers die met het gezin komen. “Dat kan prima, want iedereen kan zich vermaken. Je kunt hier zwemmen, zonnen, lezen, fietsen, wandelen en nog veel meer. Amsterdam ligt bijvoorbeeld om de hoek, kunnen de dames mooi gaan shoppen. Zo kun je het vissen thuis ook gemakkelijker verkopen”, zegt Van der Wouden met een knipoog.
SEIZOEN VERLENGEN
Vanuit commercieel oogpunt zijn sportvissers voor haar een bijzonder interessante doelgroep. “Vanaf april tot en met september verkopen de studio’s, appartementen en woonboten zichzelf wel. Het zou mooi zijn om in de periode daarvoor en -na meer boekingen te realiseren. Daarom is het een prettige bijkomstigheid dat het voor- en naseizoen de sportvisser ook veel te bieden hebben. Dan is het rustig op het water en heb je op de plassen alle ruimte om te vissen.” Behalve op de Nederlandse markt richt Van der Wouden zich ook op onze buurlanden. “De meeste buitenlandse gasten komen uit Duitsland en België, maar we hebben bijvoorbeeld ook klanten uit Zwitserland en Engeland. Die rijden dertien uur lang met een trailer plus boot achter de auto speciaal naar Vinkeveen toe”, zegt ze met een lichte zweem van verbazing.
STEILE LEERCURVE
Want als leek in de hengelsport – ‘Als kind vond ik het leuk om te vissen, maar daarna is het uit zicht geraakt’ – leert ze nog elke dag bij. “Met sportvissers als je belangrijkste doelgroep doe je er verstandig aan om je in de hengelsport te verdiepen. Dus volg ik online verschillende hengelsportkanalen, heb ik mijn licht opgestoken bij locals met kennis van het water en de visstand en ga ik altijd in gesprek met onze klanten. Die vraag ik ook of ze hun foto’s met ons willen delen. Daarmee kan ik dan weer content voor sportvissers produceren.” Van der Wouden bruist van de energie om vaste klanten te behouden én nieuwe klandizie te werven. “De reacties zijn tot nog toe gelukkig allemaal lovend – zowel van onze gasten, de ondernemers in de buurt, als de gemeente De Ronde Venen. Iedereen is enthousiast en staat positief tegenover de hengelsport.”
De toerisme-industrie in Nederland is jaarlijks goed voor ruim 100 miljard euro. De hengelsport neemt met honderdduizenden sportvistoeristen die ieder jaar ons land bezoeken een aanzienlijk deel van dit bedrag voor haar rekening. Kim van der Wouden (40) speelt in op deze stijgende trend door zich met Visserslust/VVP Verhuur speciaal op de sportvisser te richten.
“Met sportvissers als je belangrijkste doelgroep doe je er verstandig aan om je in de hengelsport te verdiepen”
SPORTVISTOERISME IN DE LIFT
spraakwater
In Spraakwater spreekt iemand – van BN’ers tot politici en van sportvissers tot wetenschappers – zich uit over thema’s rond vis en sportvisserij. Deze maand is dat Kim van der Wouden, exploitant van Visserslust/VVP Verhuur

“Met zo’n achtertuin is de keuze om op de sportvisser te focussen eenvoudig te verklaren”, wijst Kim van der Wouden op het water achter de accommodaties van Visserslust. Daar schittert de vlakke waterspiegel van de Vinkeveense Plassen in de voorjaarszon en kiezen haar Duitse gasten (zie kadertekst) het ruime sop voor een dag kunstaasvissen met grote baars als doel. Dat ze inmiddels aardig wat vissoorten herkent en op naam kan brengen, had Van der Wouden tot pakweg een jaar geleden niet kunnen bedenken. “Ik kom uit de hotelwereld, maar vanwege de economische crisis begin deze eeuw kwam ik via mijn toenmalige bijbaan in het casino terecht. Daar heb ik twintig jaar lang als croupier gewerkt.”
DROOM DIE UITKOMT
Voor Van der Wouden is het bestieren van de exploitatie van het recreatieoord aan de Baambrugse Zuwe in Vinkeveen een droom die uitkomt. Het zaadje daarvoor werd geplant toen haar zakelijk compagnon en beste vriend Serhat Celik af en toe een boot huurde bij Irma Klinkhamer, de vorige eigenaar. “Hij zag de potentie van deze plek en gaf aan dat als zij de zaak ooit wilde verkopen, ze zeker aan hem moest denken. Dat is uiteindelijk gebeurd en na 22 jaar heb ik het stokje overgenomen. Want toen Serhat – die ik al ken sinds we samen op de Middelbare Hotelschool zaten – mij vorig jaar benaderde om de zaak uit te baten, twijfelde ik geen seconde.”
NIEUWE KOERS VAREN
Waar de klandizie voorheen bestond uit een mix van meerdere doelgroepen, gooit Van der Wouden het roer om. “We richten ons nu helemaal op de sportvisser, want op dat vlak kunnen we ons onderscheiden. Vanuit marketing-oogpunt is de focus op één doelgroep belangrijk voor een ondernemer – de rest komt er wel achteraan.” De nieuwe koers vertaalt zich ook in een gewijzigde naam: voorheen was dat VVP Verhuur/
Visserslust, nu luidt die Visserslust/VVP Verhuur. “Dat is niet meer dan logisch, want met de hengelsport kunnen we ons als bedrijf onderscheiden. De gasten verblijven hier aan of zelfs op het water – het is ook mogelijk om een woonboot te huren – waar metersnoeken, dikke karpers en grote baarzen zwemmen. Die kunnen ze vanuit de eigen boot of met een huurbootje bevissen.”
VAN KINDS AF AAN
Sebastian Rogge (53) en Kevin Helmrich (36) uit Bochum zijn half maart net in Vinkeveen gearriveerd voor een verblijf van drie dagen bij Visserslust. “En we hebben nog twee reserveringen staan voor later dit jaar. Bij de trip in juni blijven we langer en komen de vrouwen en kinderen ook mee”, zegt ‘Basti’. “Nu is het drie dagen lang volle bak vissen, dan is het een gezinsvakantie – waarin vanzelfsprekend ook af en toe wordt gevist.” Met zijn ouders kwam hij op 13-jarige leeftijd voor het eerst in Vinkeveen. “Sindsdien kom ik hier elk jaar, dat is een familietraditie. Eerst zaten we op de camping, maar de laatste twintig jaar verblijven we op dit adres. Je hebt hier fantastisch viswater, mooie natuur, fijne mensen en kunt je eigen boot meenemen. Bovendien is het qua vergunning prima geregeld met de VISpas – dat is echt een verademing vergeleken met de regels in Duitsland.”

DIVERSE GRADATIES
Hoe fanatiek er door de klanten van Visserslust wordt gevist, verschilt nogal. “Je hebt gasten die hier alleen eten en slapen, de rest van de dag zitten ze op het water. Daar heb je vrijwel geen omkijken naar. Maar er zijn ook sportvissers die wat minder fanatiek zijn. Die vinden op een vistripje vooral de get together met de mannen belangrijk.” Dan zijn er nog de sportvissers die met het gezin komen. “Dat kan prima, want iedereen kan zich vermaken. Je kunt hier zwemmen, zonnen, lezen, fietsen, wandelen en nog veel meer. Amsterdam ligt bijvoorbeeld om de hoek, kunnen de dames mooi gaan shoppen. Zo kun je het vissen thuis ook gemakkelijker verkopen”, zegt Van der Wouden met een knipoog.
SEIZOEN VERLENGEN
Vanuit commercieel oogpunt zijn sportvissers voor haar een bijzonder interessante doelgroep. “Vanaf april tot en met september verkopen de studio’s, appartementen en woonboten zichzelf wel. Het zou mooi zijn om in de periode daarvoor en -na meer boekingen te realiseren. Daarom is het een prettige bijkomstigheid dat het voor- en naseizoen de sportvisser ook veel te bieden hebben. Dan is het rustig op het water en heb je op de plassen alle ruimte om te vissen.” Behalve op de Nederlandse markt richt Van der Wouden zich ook op onze buurlanden. “De meeste buitenlandse gasten komen uit Duitsland en België, maar we hebben bijvoorbeeld ook klanten uit Zwitserland en Engeland. Die rijden dertien uur lang met een trailer plus boot achter de auto speciaal naar Vinkeveen toe”, zegt ze met een lichte zweem van verbazing.
STEILE LEERCURVE
Want als leek in de hengelsport – ‘Als kind vond ik het leuk om te vissen, maar daarna is het uit zicht geraakt’ – leert ze nog elke dag bij. “Met sportvissers als je belangrijkste doelgroep doe je er verstandig aan om je in de hengelsport te verdiepen. Dus volg ik online verschillende hengelsportkanalen, heb ik mijn licht opgestoken bij locals met kennis van het water en de visstand en ga ik altijd in gesprek met onze klanten. Die vraag ik ook of ze hun foto’s met ons willen delen. Daarmee kan ik dan weer content voor sportvissers produceren.” Van der Wouden bruist van de energie om vaste klanten te behouden én nieuwe klandizie te werven. “De reacties zijn tot nog toe gelukkig allemaal lovend – zowel van onze gasten, de ondernemers in de buurt, als de gemeente De Ronde Venen. Iedereen is enthousiast en staat positief tegenover de hengelsport.”
TEKST: JORAN BAL > FOTOGRAFIE: SANDER BOER
“Met sportvissers als je belangrijkste doelgroep doe je er verstandig aan om je in de hengelsport te verdiepen”
De toerisme-industrie in Nederland is jaarlijks goed voor ruim 100 miljard euro. De hengelsport neemt met honderdduizenden sportvistoeristen die ieder jaar ons land bezoeken een aanzienlijk deel van dit bedrag voor haar rekening. Kim van der Wouden (40) speelt in op deze stijgende trend door zich met Visserslust/VVP Verhuur speciaal op de sportvisser te richten.